GAP Projesi
GAP EYLEM PLANI
GAP Eylem Planı, Güneydoğu Anadolu Projesi kapsamındaki yatırımların hızlandırılarak büyük bir bölümünün 2012 sonuna kadar tamamlanmasını; ekonomik büyüme, sosyal gelişme ve istihdam artışı sağlanarak bölgede yaşayan vatandaşlarımızın refah, huzur ve mutluluğunun artırılmasını amaçlamaktadır.
GAP Eylem Planı tamamen katılımcı yöntemlerle ve bölge halkının talep ve önerileri dikkate alınarak hazırlanmıştır. GAP illerinin her birinde GAP'tan sorumlu Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Sayın Nazım Ekren başkanlığında "Ekonomik ve Sosyal Konsey Toplantıları" düzenlenmiştir. Bu toplantılara Bölge Milletvekilleri, mülki idare amirleri, üst düzey bürokratlar, yerel temsilciler, sanayi ve ticaret odası temsilcileri ve sivil toplum kuruluşları katılmıştır. Toplantılarda tüm katılımcılara söz verilmiş; görüş ve önerileri kaydedilmiştir. Ankara'da Bölge Milletvekilleri, bürokratlar ve medya temsilcileri ile ayrı ayrı değerlendirme toplantıları yapılmıştır. Daha sonra kamu kurumlarından GAP Eylem Planı kapsamında yer alması gereken yatırım ve projelerini belirlemeleri istenmiştir. GAP Eylem Planı yaklaşık 8 aylık bir çalışmanın sonucunda, tüm tarafların talep ve önerileri dikkate alınarak, gerçekçi ve uygulanabilir bir şekilde hazırlanmıştır.
GAP Eylem Planı kapsamında 4 gelişme ekseni ve bu eksenler altında 73 ana eylem belirlenmiştir. Ana eylemler çerçevesinde yer alan proje ve faaliyetlerin sayısı ise 300'ün üzerindedir.
Plan kapsamındaki her bir eylemin hangi kurum tarafından gerçekleştirileceği, hangi kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapılacağı, hangi tarihler arasında yürütüleceği ve en önemlisi ihtiyaç duyulacak kaynak miktarı belirlenmiştir. Daha da önemlisi kaynak ihtiyacının karşılanmasına yönelik tedbirler alınmış, hukuki düzenlemeler yapılmıştır.
GAP Eylem Planı'nın Eksenleri
GAP Eylem Planı'nda;
- Ekonomik Kalkınmanın Gerçekleştirilmesi
- Sosyal Gelişmenin Sağlanması
- Altyapının Geliştirilmesi
- Kurumsal Kapasitenin Geliştirilmesi
olmak üzere dört stratejik gelişme ekseni bulunmaktadır. Eksenler altında 73 ana eylem ve bu eylemler çerçevesinde, iller itibarıyla 300'den fazla proje ve faaliyet yer almaktadır.
GAP BKİ Tarihçe
Güneydoğu Anadolu Projesi kapsamına giren yörelerin süratle kalkındırılması, yatırımların gerçekleştirilmesi için plan, altyapı, ruhsat, konut, sanayi, maden, tarım, enerji, ulaştırma ve diğer hizmetleri yapmak veya yaptırmak, yöre halkının eğitim düzeyini yükseltmek için gerekli tedbirleri almak veya aldırmak, kurum ve kuruluşlar arasındaki koordinasyonu sağlamak üzere, Başbakanlığa bağlı hükmi şahsiyeti haiz ve onsekiz yıl süreli olarak kurulan Güneydoğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilatı; Güneydoğu Anadolu Projesi Yüksek Kurulu ile Güneydoğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı'ndan (GAP İdaresi Başkanlığı) oluşmaktadır.
GAP İdaresi Başkanlığı, GAP Yüksek Kurulu’nun sekreterya hizmetlerini yürütmekle de görevlendirilmiştir. Başbakan ve/veya görevlendirilecek Devlet Bakanlığı vasıtasıyla Başbakanlık’a bağlı olarak görev yapan GAP İdaresi Başkanlığı Merkez ve Bölge olmak üzere teşkilatlanmıştır. Kuruluş Kararnamesi olan 388 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ve eki kadro cetvellerinde öngörüldüğü gibi; GAP İdaresi Başkanlığı bir Başkan ve iki Başkan Yardımcısı kadrosuyla yönetilmektedir. Bölge Müdürlüğü Teşkilatı ise Şanlıurfa ilinde konuşlandırılmıştır.
GAP İdaresi Başkanlığında gerçekleştirilen yeniden yapılanma çalışmalarıyla birlikte kamu kaynaklarının verimli kullanılması, kamu hizmetlerinin (gerçek iş yüklerine göre) gerektirdiği unvanda, nitelikte ve sayıda personel istihdamının sağlanması amacıyla Bakanlar Kurulu’nun 06.11.2000 tarih ve 2000/1658 sayılı Kararıyla "Kamu Kurum ve Kuruluşlarınca Yapılacak Norm Kadro Çalışmalarında Uyulacak Usul ve Esaslar’ın Yürürlüğe Konulması Hakkında Karar" çıkartılarak tüm kamu kurum ve kuruluşlarında yeniden yapılanma çalışmaları başlatılmıştır.
GAP İdaresi Başkanlığı; Resmi Gazete’nin 11.07. 2001 tarih ve 24459 sayılı nüshasında yayımlanan 2001/39 No’lu Başbakanlık Genelgesinde öngörülen takvime göre 2002 yılı Haziran ayından itibaren "Norm Kadro" çalışmalarını başlatmıştır.
Norm Kadro çalışmaları; Hacettepe Üniversitesi Vakfı aracılığıyla danışmanlık hizmeti alınmak suretiyle Hacettepe Üniversitesi öğretim üyelerinden Prof. Dr. Hikmet Timur başkanlığında, GAP İdaresi Başkanlığı İnsan Kaynakları ve Kalite Sistemleri Birimi çalışanları ve diğer birimlerden seçilen personel ile birlikte bir çalışma grubu oluşturularak yürütülmüştür.
Norm Kadro çalışmalarında GAP İdaresinin kuruluş amaçları doğrultusunda, bu amaçlara en etkin ve verimli ulaşılmasını sağlayacak şekilde örgüt analizi yapılmak suretiyle başlanılmış olup, her birim için gerekli kadro/pozisyonun iş analizi ve iş ölçümleri yapılmıştır. İş analizleri ve iş ölçümlerine göre de her bir kadro/pozisyonun görev tanımları ve çalıştırılacaklarda aranılacak nitelikler ve bu birimler için gerekli kadro/pozisyonlar belirlenmiştir. Teşkilat analizi, İdarenin mevcut amaç ve görevleri esas alınarak ve birimlerin amaca uygun olmayan görevlerinin ayıklanması, birimlerin kaldırılması, birleştirilmesi, değiştirilmesi veya yeniden kurulmasını da kapsayan çalışmalar 2003 Şubat ayında tamamlanarak Devlet Personel Başkanlığı ve Maliye Bakanlığı'na gönderilmiştir.
Tamamlanan Norm Kadro çalışmaları sonucunda GAP İdaresi Başkanlığında; Merkez Teşkilatı için (8) adet Daire Başkanlığı ve (1) adet Özel Kalem Müdürlüğü , Bölge Müdürlüğü için (4) adet Grup Müdürlüğü kurulması öngörülmüştür.
İlgili kurum ve kuruluşlara gönderilen Norm Kadro çalışmalarıyla ilgili yasal prosedür tamamlanıp kadrolar ihdas edilinceye kadar öngörülen organizasyon modeli; Daire Başkanlıkları yerine Genel Koordinatörlük unvanı kullanılmak suretiyle uygulamaya konulmuştur.